VZNIK ŘEČI
1. OTÁZKA - MLUVNICE
Vznik řeči
Lidská řeč vznikala společně s člověkem a zajistila mu výjimečné postavení mezi živými tvory, neboť člověk je z nich jako jediný schopný řeči. Prapočátky lidské řeči jsou spojeny se skutečností, že přírodní podmínky donutily člověka vzřímeně chodit, tím se mu uvolnily ruce a nemusel již potravu přenášet v ústech. Ústy potom mohl vydávat více zvukových signálů, které se velmi pomalu a postupně z neartikulovaných zvuků a skřeků měnily v signály spjaté s určitým významem (nebezpečí, potrava, atd.). Vznikl tak artikulovaný systém signálů, charakteristický pouze pro člověka.
Definice řeči a komunikace
ŘEČ slouží ke vzájemnému dorozumívání lidí – ke KOMUNIKACI
Komunikaci chápeme jako přenos informací, sdělování obsahu vědomí jednoho člověka dalšímu člověku či lidem.
Komunikační kanál
Spojení mezi lidmi; příjemce musí mít možnost předávané informace nějak dekódovat (např. je slyšet).
Složky komunikace
Komunikační situace
Účastníci komunikace
Kód
Téma
Kanál
Druhy komunikace
Verbální komunikace – mluvení
Neverbální komunikace – mimika, posuňky, gesta (kreslené vtipy, plakáty, pantomima, dorozumívání světelnými signály,...)
Verbálně - Neverbální komunikace – kombinace obou komunikací (televizní programy či comicsy, kde je obrázek doplněn slovním komentářem)
Prostředky neverbální komunikace
Gestika (gestikulace) – pohyby rukou
Mimika – změny výrazu obličeje
Posturika – poloha a konfigurace těl účastníků komunikace
Proxemika – míra vzdálenosti mezi komunikanty
Kinezika - pohyby celého těla komunikujících včetně chůze
Haptika – fyzický kontakt mluvčích, dotyk (podání ruky, pohlavek, polibek,...)
Definice jazyka
Jazyk je abstraktní systém ustálených a závazných dorozumívacích prostředků a pravidel, která určují, jak správně tyto prostředky užívat, aby výsledkem komunikačního procesu byly smysluplné jazykové projevy (či promluvy, komunikáty).
Základní fce jazyka
-
Dorozumívající funkce
-
Myšlenková (mentální) fce – předávání obsahu vědomí; prostředek myšlení
-
Národně reprezentativní fce – jazyk bývá zpravidla vázán na určité společenství lidí, národ)
-
Výzvová (apelová) fce – jazykem lze působit na ostatní, přesvědčovat
-
umělecká (estetická) fce – jazyk bývá prostředkem uměleckého působení
Rysy jazyka
-
Jaz. je uložený v mozku, v paměti každého jedince
-
Jaz. je ucelený útvar systémové povahy mající své fce
-
Jaz. má nadindividuální povahu, je sociální, kolektivní a konvekční
-
Jaz. je zdrojem modelů pro vznik řeči
-
Jaz. je nezávislý na existenci písma
Rysy řeči
-
Řeč je tvořena kombinacemi jazyka
-
Proud řeči má lineární povahu (princip plynutí řeči v čase)
-
Řeč je individuální akt
-
Řeč je kreativní a má schopnost zpětné vazby
Ontogeneze
Je chronologický vývoj začínající již od narození, během něhož se jedinec (zejména dítě) jazyku učí – nabývá schopnosti jej používat, ale může jej i ztrácet.
Fylogeneze
Vývoj v rámci daného jazykového společenství, které je jeho nositelem.
Fáze učení jazyku
-
Předjazyková fáze: cca do 8 měsíců; žvatlání a broukání
-
Holofrastická fáze: cca 8 – 18 měsíců; opakování slov, okolo roku první slova (typu máma, táta, ham, haf,...), v 18 měsících znalost necelé stovky slov
-
Fáze elementárních vět: cca 18 – 24 měsíců, dítě je schopné vytvořit až 2.500 dvoučlených slovních kombinací
-
Vlastní jazyková fáze: cca 2 roky až 13 let; jedná se o hlavní fázi rozvíjení jaz., kdy je jedinec nejvnímavější, a proto má nejlepší předpoklady pro správné osvojení a používání jazyka. Úspěšnost této fáze je podmíněna správným průběhem předchozích fází
-
Postpubertální fáze
Synchronie a diachronie
Synchronie – je současný stav jazyka, tedy naše jazyková přítomnost
Diachronie – označuje historický vývoj jazyka v mnoha jeho podobách a stádiích.
Definice jazykovědy, bohemistiky, slavistiky
Jazykověda – je věda, která studuje, popisuje a zkoumá jazyky, vztahy mezi nimi, vykládá jejich pravidla, pravopis atd.
Bohemistika – je vědní obor zabývající se přímo českým jazykem a literaturou, v širším pojetí také kulturou a dějinami českých zemí.
Slavistika – je jaz.vědní disciplína, která studuje jazyky slovanských národů, jejich historii a kulturu
Jazykovědné disciplíny
-
Nauka o slovní zásobě – lexikologie (sémantika, etymologie, frazeologie, lexikografie, onomastika)
-
Nauka o tvoření slov – slovotvorba
-
Nauka o zvukové stránce jazyka a pravopisu (fonetika, fonologie, ortofonie, ortoepie, ortografie, grafémika)
-
Mluvnice – gramatika (morfologie, syntax)
-
Srovnávací mluvnice – komparatistika
-
Nauka o slohu – stylistika
-
Dialektologie
-
Historická mluvnice